facebook
menu

Střední škola, základní škola a mateřská škola JISTOTA, o. p. s.

Střední škola, základní škola a mateřská škola JISTOTA, o. p. s.

Aktuality
Cíle školy
Dobročinná aukce
Školní vzdělávací programy
Projekt HANDICAP Výšovice

Výchovné poradenství

Výchovný poradce  Mgr. Marie Paulová.

Dle vyhlášky č. 72/2005 Sb., z 9. 2. 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních jsou standardní poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních poskytovány dětem, žákům, studentům (dále jen "žák"), jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením bezplatně a to na žádost žáků, jejich zákonných zástupců, škol nebo školských zařízení. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas žáka, v případě nezletilého žáka písemný souhlas jeho zákonného zástupce.

Poskytování poradenských služeb v oblasti výchovného poradenství zahrnují tyto kategorie:

1. VÝCHOVNÉ PORADENSTVÍ

2. VOLBA POVOLÁNÍ - PŘEDPROFESNÍ PŘÍPRAVA

 1.Výchovné poradenství má za cíl

  • dlouhodobě systematicky sledovat a hodnotit vývoj žáků
  • usměrňovat a sjednocovat diagnostickou činnost třídních učitelů – vyhledávat a sledovat problémové děti (metodická a odborná pomoc)
  • spolupráce s psychologem školy, SPC a PPP
  • řešit návrhy a doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy vzniklých problémů
  • podle potřeby provádět individuální pohovory se žáky, žákyněmi a jejich zákonnými zástupci při řešení výchovných problémů - konzultační hodiny nejsou stanoveny, je řešeno dle potřeby a dohody
  • ve spolupráci s třídními učiteli vytvářet podmínky pro zdravý psychický a sociální vývoj v procesu výchovy a vzdělávání
  • v případě potřeby provádět návštěvy v rodinách dětí ve spolupráci s učiteli a psychologem
  • zprostředkovávat rodičům žáků kontakt s ÚP Prostějov
  • zprostředkovávat rodičům žáků kontakt s poradenským střediskem PPP  Prostějov, SPC Prostějov, Olomouc, Litovel a Brno
  • soustavnou pozornost věnovat dětem, kterým jejich rodina neposkytuje dostatečnou intelektuální, sociální nebo hmotnou péči
  • ve spolupráci s třídními učitelkami a třídními učiteli sledovat práci všech žáků a typech škol
  • pomoci vytvářet individuální vzdělávací plány, kontrolovat a hodnotit jejich plnění
  • spolupracovat s psycholožkou a metodičkou prevence PhDr. Květoslavou Rolnou (více)
  • pomáhat třídním učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření (PPP Prostějov a SPC dle potřeby)
  • podílet se na organizaci – „Den otevřených dveří“
  • s pedagogy I. stupně připravit zápis dětí do 1. ročníku ZŠ
  • konzultovat práci při logopedické nápravě a nápravě SPU (s logopedkou školy a klinickou logopedkou spolupracující organizace  OS LIPKA více)
  • zprostředkovávat styky s: pediatry, odbornými lékaři (psychiatr, neurolog), Policií ČR, sociálním odborem při MěÚ Prostějov, PPP Prostějov, SPC Prostějov, Olomouc, Litovel a Brno
  • účastnit se jednání výchovné komise ( záškoláctví, šikana )
  • doporučovat pedagogickým pracovníkům odbornou literaturu, která poskytuje návod na řešení problémových situací
  • aktuální informace zveřejňovat na nástěnce v budově školy, webu školy
  • sledovat změny v právních předpisech týkající se výchovného poradenství a na pedagogických poradách s nimi seznamovat ostatní pedagogické pracovníky
  • vzdělávat se v oblasti nových a alternativních výchovných trendech

 

2. Volba povolání - předprofesní příprava žáků a žákyň má za cíl

V hodinách, v rámci ŠVP  všech typů škol, v hodinách předprofesní příprava v 8. 9. a 10. ročníku postupovat  individuálně podle skutečných schopností a možností každého jedince. Ve spolupráci s rodinou citlivě volit přístup k volbě povolání.

Obsahové zaměření tématických okruhů - modulů:

  • sebepoznání
  • rozhodování
  • akční plánování
  • adaptace na životní změny
  • možnosti absolventa základní školy , ZŠP, ZŠ sp.
  • informační základna pro volbu povolání
  • orientace v důležitých profesních informacích
  • rovnost příležitostí na trhu práce
  • svět práce a dospělosti

 

Požadavky na výstupní kvality žáků :

Plánované výstupy:

  • dokáže charakterizovat své nejdůležitější osobnostní kvality, rozpoznat své silné a slabé stránky, své přednosti, omezení a předpoklady pro různé činnosti,
  • realistickou volbu povolání dokáže spojit se sebepoznáváním, s plánováním důležitých životních kroků a s vyhledáváním a zpracováváním informací,
  • rozpozná okolnosti, které by mohly negativně ovlivňovat úspěšnost jeho studijní (profesní) volby, případně i jeho uplatnění na trhu práce,
  • stručně popíše charakteristické znaky povolání,
  • vysvětlí, jaký význam mají osobní předpoklady pro výkon vybraných povolání a jaký význam má jejich znalost pro volbu vhodného povolání,
  • rozpozná, které dovednosti, schopnosti a osobní vlastnosti jsou podstatné pro jeho úspěšné uplatnění ve vybraném povolání ( na trhu práce ),
  • porovná požadavky na výkon různých povolání se svými reálnými předpoklady a možnostmi,
  • orientuje se v aktuální nabídce škol, učilišť a volných pracovních míst a v poptávce po vybraném povolání na místním a regionálním trhu práce.
  • k lepšímu sebepoznání využívá informace z různých informačních zdrojů a zpětnou vazbu od ostatních lidí ( pracovníků poradenských institucí,  výchovného poradce ),
  • při dosahování zvolených životních cílů využívá znalosti svých silných a slabých stránek, osobní nedostatky se snažit oslabovat či kompenzovat,
  • při svém rozhodování využívá maximálního množství dostupných informací a rozlišuje efektivní a neefektivní způsoby dosahování stanovených cílů,
  • samostatně vyhledává potřebné informace a pracuje s nimi,
  • orientuje se v množství informací získaných z různých zdrojů, odlišuje podstatné informace od nepodstatných,
  • orientuje se v mapách povolání ( tabulky, grafy )
  • dokáže si naplánovat vhodný způsob dosažení vybraného životního cíle (zajímavé pracovní místo),
  • vyplňuje tiskopisy, formuláře, osobní dotazníky, dokáže správně vyplnit přihlášku na střední školu, SOU,
  • stručně a věcně odpoví na inzerát nabízející uplatnění v určitém povolání a umí sestavit vlastní inzerát,
  • v úředním styku kultivovaně vystupuje, projevuje žádoucí sociální dovednosti a dbá na vhodnou úpravu zevnějšku.

 

Zabezpečení těchto výstupů:

  •  videokazety – prezentace škol
  • videokazety – prezentace žáky vybraných povolání
  • práce na počítači – vyhledávání informací
  • brožury, letáčky a další materiály o studiu a učebních oborech z ÚP Prostějov
  • návštěva ÚP Prostějov
  • Burza škol Prostějov
  • tiskopisy, dotazníky, inzeráty
  • doporučená literatura pro pedagogické pracovníky
  • možnost účastnit se exkurzí do škol a firem

 

 

Komentáře


 

Vaše komentáře celkem 0.


Přidat komentář
* Takto označené položky jsou povinné.
 
 

Střední škola, základní škola a mateřská škola JISTOTA, o. p. s.

Tetín 1506/1, Prostějov 796 01
GPS: N 49,466  17, E 017,112

Bankovní spojení: č. ú. 86 57 47 701/0100 KB
Sbírkový účet školy: 86-7309540277/0100
prohlášení o přístupnosti